Julius Mařák a jeho žáci
23/6 - 27/8 2016
Pro letošní letní výstavní období jsme pro vás připravili výstavu krajin Mařákovy školy, tedy nejen žáků, ale i samotného profesora Julia Mařáka. Ten za pouhých 12 let působení v čele speciální krajinářské školy na pražské Akademii v letech 1887 až 1899 vychoval přes 40 velmi dobrých a v několika případech výtečných krajinářů, kteří tvoří dodnes základní pilíř realistické linie krajinomalby v našich zemích. Vůdčí osobností byl zprvu v letech 1890 až 1895 František Kaván, od něhož uvidíte klasické rané krajiny v čele s málo vystavovaným pohledem na Kozákov zapůjčeným Moravskou galerií v Brně. Ta ostatně – spolu s náchodskými zapůjčiteli - poskytla i obrazy Antonína Slavíčka, který se po Kavánovi samozřejmě a přirozeně stal určujícím hybatelem vývojového zrání spolužáků po roce 1896. Tendence secese, symbolismu a nových směrů se pak kolem roku 1900 projevily v mnoha odstředivých výtvarných způsobech, které zaznamenáme například markantně u Aloise Kalvody, Josefa Ullmanna, Stanislava Lolka či Romana Havelky. Velkoformátová plátna zapůjčená z Brna ukazují skutečnou kvalitu těchto Mařákovců, jejichž pozdní díla někdy zastírají původně dosaženou úroveň. Významněji je připomenuto dílo Jaroslava Panušky, Ferdinanda Engelmüllera jako mistra pastelu, Jana Honsy či Karla Langera. Je zřejmé, že v době před 1. světovou válkou, ještě v soustátí rakousko-uherském, jsme měli krajináře na evropské úrovni a také obrazy tohoto typu byly běžně vystavovány na přehlídkách od Varšavy po Londýn a od Kodaně po Řím. Kromě těch známých jmen bude mít návštěvník opravdu vzácnou příležitost setkat se i s pracemi tzv. menších Mařákovců, z nichž jmenujme třeba Františka Pečinku, Bedřicha Plaškeho, Josefa Krále nebo Arno Nováka, z jejichž výtvarného odkazu byly ovšem vybrány práce co nejkvalitnější.
Výstavou Mařákovy školy chceme připomenout v ukázkách špičkových kvalit umění krajinářů, jejichž dílo se dávno uzavřelo (poslední zemřel Ota Bubeníček před víc jak půlstoletím), ale které zároveň oslovuje tisíce zájemců o výtvarné umění svým nezaměnitelným harmonickým názvukem, technickým mistrovstvím a nadčasovou senzualistickou výpovědí.
PhDr. Michael Zachař